1) Pengambilan Sijil & Transkrip
- Graduan akan dimaklumkan mengenai pengambilan Sijil & Transkrip sebelum perarakan masuk ke dalam Dewan Konvokesyen.
- Graduan boleh mengambil Sijil & Transkrip masing-masing pada tarikh, masa dan tempat sepertimana di Lampiran A(3) Buku Panduan Graduan Istiadat Konvokesyen UMK ke-15.
- Selepas tarikh konvokesyen, Sijil & Transkrip boleh diambil di Pusat Pengurusan Akademik, Aras 2, Dewan Tuanku Canselor, UMK Bachok pada waktu pejabat (Ahad hingga Rabu 9:00 pagi hingga 4:00 petang dan Khamis 9:00 pagi hingga 1.00 tengah hari). (Rehat: 1.00 pm – 2.00 pm)
2) Kebenaran Wakil mengambil Sijil & Transkrip
- Kebenaran untuk wakil mengambil Sijil & Transkrip di Pusat Pengurusan Akademik, Aras 2, Dewan Tuanku Canselor, UMK Bachok. Sila bawa dan kemukakan maklumat-maklumat seperti berikut:
- Borang UMK/B01.02.15/07/2024 - Borang Kebenaran Pengambilan Sijil dan Transkrip Graduan oleh Wakil
- Salinan Kad Pengenalan / Pasport Graduan / Kad Pelajar
- Salinan Kad Pengenalan / Pasport Wakil (Nota: ibu bapa, adik-beradik, staf dan pelajar UMK sahaja yang boleh menjadi Wakil)
- Salinan Resit Pembayaran Yuran Graduasi dan Alumni (Sekiranya masih belum membuat pembayaran sebelum istiadat konvokesyen)
3) Penghantaran Sijil & Transkrip melalui Pos
- Sijil & transkrip boleh dihantar melalui pos selepas majlis konvokesyen selesai dan setelah memenuhi perkara-perkara berikut:
- Mengisi Borang UMK/B01.02.15/06/2024 - Borang Kebenaran Mengepos Sijil & Transkrip dan membuat pembayaran caj pengeposan seperti jadual berikut:
Perkara
Semenanjung
Sabah/Sarawak
Sijil, Transkrip & Album Sijil
RM20.00
RM25.00
Sijil & Transkrip Sahaja
RM10.00
RM15.00
b. Sila e-melkan Borang UMK/B01.02.15/06/2024 yang telah lengkap beserta lampiran resit pembayaran caj pengeposan ke alamat e-mel This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
4) Penahanan Sijil & Transkrip
- Sijil & transkrip AKAN DITAHAN sekiranya graduan masih :
- Tidak menjelaskan bayaran tunggakan sebarang yuran dan denda; atau
- Belum memulangkan pakaian konvokesyen; atau
- Belum memulangkan buku-buku Perpustakaan; atau
- Belum memulangkan barang-barang atau alatan lain yang dipinjam dari mana-mana Fakulti / Jabatan / Bahagian / Unit di Universiti; atau
- Belum mengisi Borang Kajian Pengesanan Graduan.
Nota: Sekiranya pembayaran atau penyerahan sudah dibuat, sila bawa resit pembayaran atau bukti serahan dan tuntutan sijil & transkrip boleh dibuat di Pusat Pengurusan Akademik, Aras 2, Dewan Tuanku Canselor, UMK Bachok.
- Sebarang pertanyaan mengenai Sijil & Transkrip, sila hubungi Seksyen Peperiksaan dan Pengijazahan, Pusat Pengurusan Akademik di talian 09-779 7614/ 7606 atau e-mel This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
- Sijil & Transkrip hanya dikeluarkan sekali sahaja oleh pihak Universiti.